
ISAS Working Paper 
No. 117 - 25 November 2010  
  
469A Bukit Timah Road 
#07-01, Tower Block, Singapore 259770 
Tel: 6516 6179 / 6516 4239    
Fax: 6776 7505 / 6314 5447 
Email: isassec@nus.edu.sg 
Website: www.isas.nus.edu.sg 

                         

                                                           
 
 

Mission, Money and Machinery:  
Indian Newspapers in the Twentieth Century 

 
Robin Jeffrey1 

 

 
Executive Summary 
 
This paper provides readers with the context for the remarkable and sustained expansion of 
India’s daily newspaper industry since the 1980s and the acceleration of that expansion in the 
twenty-first century at a time when daily print journalism in much of the world has declined. 
Covering a hundred years of the daily newspaper industry, the paper focuses on three themes: the 
ideas and motivations of the people who create newspapers, the financing of those newspapers 
and the technology through which they operate. The time-frame divides itself into four periods, 
each with identifiable and significant characteristics. In the first (1900 to 1920), from the time of 
the Viceroy, Lord Curzon to the ascendancy of M. K. Gandhi, English-owned newspapers slowly 
introduced industrial practices and journalistic conventions as they had evolved in Britain. A few 
Indian-owned English-language newspapers took up some of these innovations, but no Indian-
language newspapers adopted such practices. Profit and ideology co-existed, but the largest and 
most influential (mostly British-owned) papers were more concerned with profit than preaching.  
 
The second period was characterised by high nationalism. It extended roughly from 1920 to 50 – 
from Gandhi’s first non-cooperation movement to the achievement of independence. Ideology 
was not everything; but it was king. People published newspapers so that others might be won 
over to various causes. The distinction in India between a “newspaper” and a “views paper” is 
rooted in this period when Gandhi succeeded Bal Gangadhar Tilak (1856-1920) as the most 
famous journalist in the country.  
                                                 
1  Professor Robin Jeffrey is Visiting Research Professor at the Institute of South Asian Studies (ISAS), an 

autonomous research institute at National University of Singapore. He can be reached at isasrbj@nus.edu.sg. The 
views reflected in the paper are those of the author and not of the institute. 



 

2 
 

 

 
The third period unfolded once independence was achieved. Nationalist passion evaporated. 
British-owned newspapers passed into Indian hands; most Indian-language newspapers 
developed into small-scale family businesses. Newspapers slipped into predictable gentility, part 
of India’s would-be socialist system. For those already in the newspaper business, income was 
steady, but there were few incentives to invest. 
 
The fourth period begins from the end of Mrs Gandhi’s “emergency” and continues to unfold in 
the second decade of the twenty-first century. A newspaper revolution began in 1977 with the 
lifting of censorship. The marriage of computer type-setting with photo-offset printing enabled 
faster, more attractive newspapers to be produced in Indian languages. An impatient middle-class 
encouraged aggressive marketing of consumer goods; advertising, the lifeblood of profitable 
newspapers, grew. And from the 1990s, television and then cell phones added previously 
unimaginable possibilities to the ways in which ideas could be communicated. The profession of 
journalism expanded with the demands of television and the output of a numerous schools of 
media and communication. The veneer of Indian journalism began to change from Edwardian 
England to 1980s USA. At the end of the first decade of the twenty-first century, Indian print 
journalism appears to have a remarkably favourable medium-term future. 

 
 
 



 

3 
 

 

In January 1900, George Nathaniel Curzon, Viceroy of India (1899-1905; 1859-1925), no doubt 
received each morning in Calcutta a copy of the Statesman, the leading British daily newspaper 
of eastern India. On a typical morning, he might have read a hymn of praise to the steam engine 
as the machine that transformed the 19th century and glanced at the publication details of the 
newspaper: ‘Printed and Published … at the ‘Statesman’ Steam Press, 3, Chowringhee.’2 The 
Statesman was reputed to have begun a transformation of Indian journalism by importing one of 
the first steam-driven presses in India and installing the first rotary press in 1907. Newspaper 
production in Curzon’s day was moving from a trade for artisans to an industry for capitalists. 
Circulations were small.  In 1908, the Statesman claimed to be the largest newspaper in India: it 
sold 10,000 copies a day.3 Curzon read no Indian language, though he could consult the 
Vernacular Newspaper Reports, a fortnightly distillation, prepared by bureaucrats, of Indian 
language newspapers. But Indian language newspapers had tiny print runs published from 
flatbed presses that Gutenberg would have recognised; British rulers viewed them as 
troublesome but not influential.   
 
One hundred years later, K. R. Narayanan, President of India (1997-2002; 1920-2005),  would 
likely have included in his morning’s reading in the presidential palace in New Delhi, the Hindu 
of Chennai, which began publishing a New Delhi edition only a year or so earlier. Technology 
now allowed it to publish from a dozen centres, and it sold 800,000 copies a day. Narayanan read 
the Hindu out of habit. It pre-dated his own birth by 42 years, and he had worked for the 
newspaper when he was young. In 2000, as the President of India and a man comfortable in at 
least three languages and scripts, Narayanan would have also looked at the great Hindi dailies, 
which in the previous decade had become the circulation leaders in India – Dainik Jagran and 
Dainik Bhaskar. By the 21st century, they were each selling about two million copies a day. And 
as a Malayali – a man from Kerala – Narayanan would probably have glanced at the two great 
Malayalam dailies, Malayala Manorama and Mathrubhumi, which together sold close to three 
million copies a day. The newspaper in India was a very different vehicle than it had been in 
Curzon’s day when an English newspaper selling 10,000 copies was the most circulated voice in 
a country of 240 million people, of whom only a tiny fraction of a percentage read English. 
 
This paper skims across a hundred years of the daily newspaper industry in India. Three themes 
persist: the ideas and motivations of the people who create newspapers, the financing of those 
newspapers and the technology through which they operate. Though a hundred years of 
newspaper history is huge and unruly, it divides itself into four plausible periods, each with 

                                                 
2  Statesman (14 January and 20 June 1900), in Niranjan Majumder (ed.), The Statesman: an Anthology (Calcutta: 

The Statesman Ltd, 1975), pp.182-4, 186. 
3  Statesman (19 July 1908 and 18 December 1932), in Niranjan Majumder (ed.), The Statesman: an Anthology 

(Calcutta: The Statesman Ltd, 1975), pp.250-1 and 425-6. The Statesman installed a new press in Calcutta 
capable of 80,000 copies an hour in 1932. 



 

4 
 

 

identifiable and significant characteristics common to each period. In the first (1900-20), from 
Curzon’s time to the ascendancy of M.K. Gandhi, English-owned newspapers slowly introduced 
industrial practices and journalistic conventions as they had evolved in Britain in the era of Lord 
Northcliffe (1865-1922) contributing to the rise of the Daily Mail and the Daily Mirror. A few 
Indian-owned English language newspapers took up some of these innovations, but no Indian-
language newspapers were able to afford such practices – nor did they want to follow them. 
Profit and ideology co-existed, but the largest and most influential (mostly British-owned) papers 
were more concerned with profit than preaching. The author called this period ‘Growth of an 
Industry.’ 
 
The second period, ‘Birth of a Nation’, is characterised by high nationalism. It extends from 
Gandhi’s first country-wide non-cooperation movement in 1920 to the achievement of 
independence (roughly 1920-50). Ideology was not everything; but it was king. People spent 
money to publish newspapers so that others might be won over to various causes, ranging from 
the Indian nation to a communist state or even, indeed, to foster allegiance to the British Empire 
(not the most popular cause but one which did offer rewards for those who espoused it). The 
fond distinction in India between a ‘news paper’ and a ‘views paper’ is rooted in this period 
when Gandhi succeeded Bal Gangadhar Tilak (1856-1920) as the most famous journalist in the 
country. Tilak, father of the journalism of militant nationalism with Kesari in Marathi and the 
Mahratta in English, had been sent to prison for his ‘seditious’ journalism.  
 
The third period, ‘Bland New World’, unfolded once independence was achieved. The 
nationalist passion, which had induced people to put their hearts, souls and wealth into 
newspapers, evaporated. British-owned newspapers passed into Indian hands; most Indian 
language newspapers developed into small scale family businesses, little different from running 
an oil mill or a grain dealership. Newspapers slipped into slightly tattered, predictable gentility, 
part of India’s aspiringly socialist, apologetically capitalist system. For those already in the 
newspaper business, income was steady, but there were few incentives to invest in expansion or 
new equipment, and anything that had to be imported involved lengthy minuets with the 
bureaucracy for permits and quotas. 
 
The fourth period, ‘Brave New World’, began from the end of Mrs Gandhi’s ‘emergency’ and 
continues to unfold in the second decade of the 21st century. A newspaper revolution began in 
1977 with the lifting of censorship. The marriage of computer type-setting with photo-offset 
printing enabled faster, more attractive newspapers to be produced in Indian languages. An 
impatient middle-class encouraged aggressive marketing of consumer goods; advertising, the 
lifeblood of profitable newspapers, thus grew. From the 1990s, television followed by cell 
phones added previously unimaginable possibilities to the ways in which ideas could be 
communicated. The profession of journalism expanded with the demands of television and the 



 

5 
 

 

output of numerous schools of media and communication. The veneer of Indian journalism 
began to change from Edwardian England to 1980s United States of America (USA). 
  
 
Growth of an Industry: 1900 to 1920 
 
The incentives to produce newspapers are ideology and profit – mission and money. Successful 
newspapers sometimes combine the two. Ideology can carry a newspaper for a time, but profit is 
essential for long-term survival. The oldest newspaper in India illustrates the pillar of profit. 
Mumbai Samachar, a Gujarati newspaper, first appeared in 1822 to provide commercial 
information to Gujarati-speaking traders around India’s coast and the Arabian Sea. In 2008, its 
circulation was down to about 90,000 copies a day, the result, according to one observer, of the 
decline in numbers of Parsis who had been its primary base of readers.4 The key aspect of 
Mumbai Samachar, however, was that it brought profit to its owners by filling a need: 
information about prices and commercial conditions for Gujarati-speaking merchants. Speed was 
not essential, and politics was less important than commerce. 
 
When Curzon arrived in 1899, printing in India was still using the techniques of Gutenberg and 
journalism was only just beginning to define itself as a profession. ‘It was the day of the 
amateur’, wrote Stanley Reed, who worked for the Times of India from 1897 to 1923, the last 17 
years as the editor. Among the British, the Pioneer, which was based in Allahabad, was widely 
read across the subcontinent, arriving a few days after publication. The Pioneer was concerned 
with world news more than news in India, and was deemed ‘a magazine rather than a 
newspaper.’ Its circulation never passed 4,000 copies. The Times of India was ‘produced direct 
from type [the Gutenberg way] on an obsolete flat-bed Middleton [press] … which broke down 
at least once if not twice a week.’ Its circulation was 3,000 a day.5 The leading British-owned 
daily was the Statesman, founded by the same Robert Knight who had created the Times of 
India; the Statesman was run by two of his sons. Its rotary presses were the first in India. 
Capable of 25,000 copies an hour of a 24-page paper, they printed from rounded plates cast from 
hot metal poured into curved paper-mache moulds, created by pressing the wet paper-mache 
mixture onto a flat bed of type.6 This was the mass production of industry, not the craft of 
individual artisans. 
 
Print shops of any kind were relatively rare, though they had ‘multiplied very rapidly in the last 
quarter of the 19th century’ after the opening of the Suez Canal and the establishment of 

                                                 
4  ABC (July-December 2008) and Aakar Patel, The News (10 May 2009), 

www.thenews.com.pk/daily_detail.asp?id=176791. Accessed on 23 September 2009. 
5  Stanley Reed, The India I Knew, 1897-1947 (London: Odhams Press, 1952), pp.30, 33. 
6  Statesman (9 January 2007), in Niranjan Majumder (ed.), The Statesman: an Anthology (Calcutta: The Statesman 

Ltd, 1975), pp.241. 



 

6 
 

 

widespread railway and telegraph systems.7 In the 1880s, the Government of India identified just 
over a thousand presses. The same estimate put the number of newspapers in English at 127 and 
in Indian languages at 259.8 Average circulations were ‘somewhere between 250 and 300 
copies.’9 The first print run of the Hindu in 1878 was 80 copies.10 
 
For British people in India, as well as the Statesman, the Pioneer and the Times of India, there 
were the Madras Mail and Madras Times, the Englishman in Calcutta and the Civil and Military 
Gazette in Lahore. Substantial Indian-owned English newspapers were few. The Hindu in 
Madras began as a weekly, went tri-weekly in 1883 and became a daily in 1889.11 In Calcutta, 
Amrita Bazar Patrika began in 1868 as a Bengali daily but famously switched to English to 
avoid the provisions of the short-lived Vernacular Press Act of 1878.12 Calcuttans also had 
Surendranath Bannerji’s Bengalee. The Tribune began in Lahore in1881.13 And two of the 
surviving pioneers of Indian language newspapers, Deepika and Malayala Manorama published 
for the first time in 1887 and 1889. By the end of the 19th century, there were said to be 390 
‘journals’ coming out regularly in Indian languages.14 
 
What was a journalist? And what was a newspaper supposed to do? The definition of the 
profession had accelerated in Britain and the USA from the 1880s when ‘an ardent 
professionalisation of journalism’ began.15 The young men who produced the first edition of the 
Hindu in 1878, on the other hand, ‘had no idea of the responsibility … its publication would 
involve, of how to conduct it, [or] of the expenditure to be incurred.’ They started the paper for 
ideological reasons: to reply to British-owned newspapers’ criticisms of the appointment of an 
Indian as a judge of the Madras High Court.16 ‘The journalism of the period’ in the Hindi and 
Urdu press, ‘was the journalism of the Pandits and literary personalities’, Bhatnagar concluded. 
‘Few papers were connected with correspondents or reporters.’17 Stanley Reed found only 

                                                 
7  Ramratan Bhatnagar, The Rise and Growth of Hindi Journalism, 1826-1945 (Varanasi: Vishwavidyalaya 

Prakashan, 2003; 1st published in 1947), p.483. 
8  Statesman (27 January 1889), in Niranjan Majumder (ed.), The Statesman: an Anthology (Calcutta: The 

Statesman Ltd, 1975), pp.117-18. 
9  Ramratan Bhatnagar, The Rise and Growth of Hindi Journalism, 1826-1945 (Varanasi: Vishwavidyalaya 

Prakashan, 2003; 1st published in 1947), p.78. The Reports on Native Newspapers, or ‘Vernacular Press 
Reports,’ sometimes reported circulations. 

10  Rangaswami Parthasarathy, A Hundred Years of the Hindu (Madras: Kasturi and Sons, n.d. [1978]), p.1. 
11  Ibid., pp.4, 7. 
12  Robin Jeffrey, India’s Newspaper Revolution, 2nd edition (New Delhi: Oxford University Press, 2003), pp.129-

30.  J. Natarajan, History of Indian Journalism (New Delhi: Publications Division, 1955), p.187. 
13  Prakash Ananda, A History of the Tribune (Chandigarh: The Tribune Trust, 1986), p.195. 
14  Rangaswami Parthasarathy, A Hundred Years of the Hindu (Madras: Kasturi and Sons, n.d. [1978]), p.170. 
15  Michael Schudson, ‘The US model of journalism: exception or exemplar?’, in Schudson, Why Democracies 

Need an Unlovable Press (Cambridge: Polity Press, 2008), p.32. 
16  Rangaswami Parthasarathy, A Hundred Years of the Hindu (Madras: Kasturi and Sons, n.d. [1978]), p.1. 
17  Ramratan Bhatnagar, The Rise and Growth of Hindi Journalism, 1826-1945 (Varanasi: Vishwavidyalaya 

Prakashan, 2003; 1st published in 1947), p.171. 



 

7 
 

 

slightly more professionalism when he arrived from Britain at the Times of India: ‘there was a 
tranquil leisureliness in the journalism of the nineties.’18 
 
Politics dragged newspaper circulation behind it, sometimes assisted by the possibility of profit. 
In the period before the First World War, the political excitement that accompanied the partition 
of Bengal in 1905 in eastern India and Tilak’s trials and imprisonment for his Marathi writings in 
Kesari in 1898 and 1908, propelled demand. Newspapers expanded, invested and reduced their 
prices. In Lahore, the Tribune became a daily in 1906 and cut its price to two annas.19 The Times 
of India installed rotary presses just before the war, dropped the cost of the paper from four 
annas to one anna and quadrupled circulation in three days.20 The Knight brothers at the 
Statesman had already recognised that ‘a new reading public was growing up in the thousands of 
matriculates from the universities’; they had installed rotary presses and cut the price to an anna 
at the beginning of the new century and ‘must be given the credit of the pioneer of popular 
journalism in India’, according to Stanley Reed.21 
 
In percentages, literacy figures appeared deplorable – 5.4 per cent of 238 million people could 
read and write in 1901. Nevertheless, this amounted to 13 million potential readers of a 
newspaper, and given that 5,000 copies constituted a very large print run from the flatbed presses 
that prevailed across India, this was a market that outstripped supply – as the Times of India, 
Tribune and Statesman, among others, recognised.  
 

Table 1: Population, crude literacy rates and number of literates, 1901-2001 

 
Year Population in 

millions 
Crude literacy rate in 

per cent 
Number of literates in 

millions 

1901 238 5.4 13 

1911 252 5.9 15 

1921 251 7.2 18 

1931 279 9.5 27 

1941 319 16.1 51 

1951 361 16.7 60 

1961 439 24 105 

                                                 
18  Stanley Reed, The India I Knew, 1897-1947 (London: Odhams Press, 1952), p.33. 
19  Prakash Ananda, A History of the Tribune (Chandigarh: The Tribune Trust, 1986), p.195. As a weekly in the 

1880s, the paper had cost four annas (p.193). 
20  Stanley Reed, The India I Knew, 1897-1947 (London: Odhams Press, 1952), pp.38-9. 
21  Ibid., p.35. 



 

8 
 

 

1971 548 29.4 161 

1981 683 36.2 247 

1991 846 42.8 362 

2001 1029 55.3 569 

 
Source: Census of India for relevant years. 

 
People who published newspapers in Indian languages faced various challenges.  Technology 
was one. Gutenberg-style printing requires small metal shapes: letters that represent sounds. In 
the Roman alphabet, about 70 shapes will supply most needs – 26 letters in upper and lower 
cases, numbers from 1 to 10 and some punctuation marks. But Indian languages form composite 
symbols to represent composite sounds. In English ‘p’ plus ‘r’ becomes ‘pr’. In Indian 
languages, a new symbol – neither ‘p’ nor ‘r’, but a combination of the two – is required. Up to 
900 different metal shapes would be necessary to do justice to some languages. But making types 
is expensive, and corners had to be cut. Print in Indian languages could be unattractive to the eye 
and sometimes unrecognisable to those unaccustomed to corner-cutting conventions. Publishers 
also had to shape language. Whose style was to be used? ‘It was not easy in those days to 
conduct a daily newspaper in the Tamil language’, S. Natarajan wrote. Swadesamitram 
‘contributed to the development of the Tamil language by expressing modern world events and 
ideas in a language ... easily understood.’22 In Hindi, a battle had begun to determine just what 
the language of north India ought to be. ‘Standardisation of language had not taken place’ by the 
beginning of the 20th century, wrote Ramratan Bhatnagar ruefully in 1947. ‘The tendency of 
reverting to dialects was so great that there were many papers which could only be enjoyed by a 
limited circle of readers.’23 This shaping of language – of legitimising some forms and excluding 
others – intensified over the next fifty years and continues in the 21st century.24 Newspapers play 
a crucial role: old guards seek to preserve ‘chaste’ and ‘pure’ conventions and styles; successful 
mass newspapers often celebrate the argot of the streets.  
 
When Gandhi returned to India in 1915, only four Indian language newspapers that currently 
survive in the 21st century existed: Malayala Manorama and Nasrani Deepika in Malayalam, 
Kesari in Marathi and Mumbai Samachar in Gujarati. Their combined circulations did not 

                                                 
22  J. Natarajan, History of Indian Journalism (New Delhi: Publications Division, 1955), p.105. 
23  Ramratan Bhatnagar, The Rise and Growth of Hindi Journalism, 1826-1945 (Varanasi: Vishwavidyalaya 

Prakashan, 2003; 1st published in 1947), p.117. 
24  Robin Jeffrey, India’s Newspaper Revolution, 2nd edition (New Delhi: Oxford University Press, 2003), p.99-102. 

For discussion of a vast theme, see Francesca Orsini, The Hindi Public Sphere 1920-1940. Language and 
Literature in the Age of Nationalism (New Delhi: Oxford University Press, 2002) and Alok Rai, Hindi 
Nationalism (Hyderabad: Orient Longman, 2001). 



 

9 
 

 

exceed 10,000 copies. However, in the 1920s, Gandhi’s Young India, an English weekly, begun 
in 1919 and achieved print runs of 40,000.25  

 
Birth of a Nation: 1920 to 1950 
 
Gandhi’s message of militant nationalism, propagated in part through his skill as a 
communicator, changed Indian journalism, along with a substantial growth in the number of 
literates to 50 million potential newspaper readers (Table 1). By the time of independence and 
Gandhi’s assassination, European dominance of the newspaper industry had almost vanished, 
and newspapers in Indian languages were increasingly becoming businesses, rather than social 
and political missions. 
 
The Gandhian era also produced a generation of journalists drawn to the industry by idealism. As 
they matured and India struggled towards independence, they defined and shaped Indian 
journalism. Some of that era set out to be journalists. J. N. Sahni, who edited the Hindustan 
Times from 1926-33, went to the USA to do a journalism qualification at the University of 
Michigan.26 Dr N.B. Parulekar, who founded the Marathi daily Sakal, had done a PhD at 
Columbia University. Having worked in the USA, Sahni was dismayed at ‘the mechanical 
limitations of newspapers in India’ and ‘realised that the readers wanted more news and better 
presentation.’27 Parulekar’s Sakal was ridiculed because it reported on vegetable prices in the 
Pune bazaars and closely covered local events; previously ‘news’ had been about distant wars 
and politics. The national cause was essential for both Sahni’s Hindustan Times and Parulekar’s 
Sakal – and for a host of other publications that grew from the 1920s. Sahni went to jail in the 
civil disobedience movement in 1932, and the circulation of the Hindustan Times soared on the 
back of the national movement to 30,000 copies produced on ancient presses.28  
 
Newspapers founded in this period, particularly those in Indian languages, owed much to 
ideology- one incentive to commit journalism (profit is the other). Aj, the oldest of surviving 
Hindi dailies, was founded in 1920 to support the Gandhian movement. Swaminath Sadanand’s 
legendary Free Press Journal, founded in 1930, was a model of such newspapers. It was ‘not so 
much a business venture as a cause’, but aimed ‘at the common man as its pricing policy and 
writing style proclaimed in every issue.’29 Sadanand promoted the national cause aggressively 

                                                 
25  Anu Bandhyopadhyaya, M. K. Gandhi: Author, Journalist, Printer, Publisher (Ahmedabad: Navajivan, 1994), 

p.14. 
26  Milton Israel, Communications and Power: Propaganda and the Press in the Indian Nationalist Struggle, 1920-

47 (Cambridge: Cambridge University Press, 1994), p.52. J. N. Sahni, Truth about the Indian Press (Mumbai: 
Allied, 1974), pp.11-22. 

27  J. N. Sahni, Truth about the Indian Press (Mumbai: Allied, 1974), pp.31-2. 
28  Ibid., pp.91, 98. 
29  Jaikumar Karnani, ‘Foreword’, in The Saga of a Newspaper: Fifty Years of Free Press Journal (Mumbai: Indian 

National Press, n.d. [1981]), p.21. 



 

10 
 

 

and added entertaining sweeteners like extensive sports coverage to the daily diet of politics and 
nationalism. After independence, he died broke and broken, but many of the people who worked 
for the Free Press Journal helped to define the meaning of Indian journalism.30  
 
The evolution from 1910 of the Associated Press of India (API), forerunner of today’s Press 
Trust of India, highlighted new pressures exerted by commerce and nationalism – and the 
potential of new technology. API eventually became a subsidiary of Reuters in 1919 and a tool 
for British governments in disseminating their versions of the Gandhian national movement. But 
API developed out of India-wide interest in news of the First World War and in national politics 
and from the fact that an increasing number of newspapers looked for ways to fill their pages 
frugally but with timely news. ‘Very often’, one old editor recalled, ‘there was not enough news 
to fill the available space.’31 API offered its clients a steady flow of telegraphed news at 
relatively cheap rates. Nationalists like Sadanand attempted to set up rival agencies but were 
thwarted by newspapers’ parsimony and imperial penalties. Nevertheless by the late 1930s, API 
was providing copy to scores of Indian language papers as well as its large English language 
clients. National newspaper institutions fostered national thinking – even those like API that 
were not intended to do so.32  
 
By the time Ian Stephens, newly promoted editor of the Statesman, still the premier newspaper in 
India, attended his first meeting of the All India Newspaper Editors’ Conference in October 
1942, most of the key figures were Indian, and Indian language newspapers like Tej and Janma 
Bhoomi played an important part in the tempestuous discussions.33 Stephens calculated ‘several 
thousand publications in the country, most of them negligibly small.’ He also noted the two 
inter-connected motivators of newspaper production: ideology and income. By the end of 
September 1942, though many newspapers had stopped publication in August to oppose the 
government’s suppression of the Quit India movement, ‘commercial need … soon compelled 
reopenings’, and no more than 50 remained closed, ‘only one … a newspaper of standing.’34 The 
commercial need was inescapable. Durga Das noted the founding of three fiery nationalist 
newspapers in the 1920s, none of which could ‘survive the fierce competition of the time’.35 
 

                                                 
30  M.V. Kamath, ‘21, Dalal Street’, in The Saga of a Newspaper: Fifty Years of Free Press Journal (Mumbai: 

Indian National Press, n.d. [1981]), p.30. 
31  Sham Lal, ‘Foreword’, in George, Pothan Joseph’s India (New Delhi: Sanchar Publishing House, 1992), p.5. 
32  Durga Das, India from Curzon to Nehru and After (New York: John Day, 1969), pp.40-2. S.C. Bhatt, Indian 

Press since 1955 (New Delhi: Publications Division, 1997), pp.40-1. Chandrika Kaul, Reporting the Raj 
(Manchester: Manchester University Press, 2003), p.42. Ramratan Bhatnagar, The Rise and Growth of Hindi 
Journalism, 1826-1945 (Varanasi: Vishwavidyalaya Prakashan, 2003; 1st published in 1947), p.181. 

33  Ian Stephens, Monsoon Morning (London: Ernest Benn, 1966), pp.47-9. 
34  Ibid., p.46. 
35  Durga Das, India from Curzon to Nehru and After (New York: John Day, 1969), p.109. 



 

11 
 

 

Gandhi’s ascendancy after 1920 provided a powerful impulse to ideologically driven 
newspapers. Gandhi himself was an outstanding communicator, and his publications in this 
period, Young India, Navajivan and Harijan, were central to the Congress and the national 
movement. They were eagerly awaited, widely read and readily able to find the funds to sustain 
them. Other idealistic nationalist publishers, such as Sadanand, had a more difficult task. They 
had to build readership, keep the British at bay and pay the bills. 
 
One of the survivors that managed both to fulfil its nationalist ideals and stay solvent was Aj of 
Varanasi, founded in 1920 by a wealthy commercial man, Shiv Prasad Gupta (1885-1944). 
Gupta, however, had finances from other sources to support his newspapers. Among the 
survivors of the period were Ananda Bazar Patrika in Bengali (1922), Mathrubhumi in 
Malayalam (1924), Sakal in Marathi (1932), Dina Thanthi in Tamil (1942) and Dainik Jagran in 
Hindi (1942). 
 
The commercial pressures that mould newspaper industries manifested themselves in the 
associations formed to guard the interests of newspapers and their proprietors. The Indian and 
Eastern Newspaper Society (IENS) was founded in 1939, the All India Newspaper Editors’ 
Conference (AINEC) in 1940 and the Indian Languages Newspaper Association (ILNA) in 
1941.36 The creation of the Audit Bureau of Circulations (ABC) in 1948 to collect reliable 
circulation figures symbolised the supremacy of business over ideology after independence. To 
sell advertisements, newspapers needed to be able to proclaim to advertisers the number of eyes 
that would see an advertisement. Commercial advertisements (as opposed to government 
advertising which may be a cross between a bribe and a dole) go to newspapers with the greatest 
number of prosperous readers, and no major newspaper can survive for long without a steady 
stream of advertising. The feisty nationalist newspapers of pre-1947 either became cash-
conscious businesses after independence or failed. The Bombay Chronicle, the legendary 
nationalist paper whose editor B.G. Horniman (1873-1948) had been deported by the British 
government in 1919, wound up in 1959. 
 
English language newspapers passed out of European hands or stopped publishing. The 
Englishman of Calcutta, founded in 1821, folded in 1934.37 The Pioneer was sold to Indian 
businessmen in the 1930s.38 And the Times of India famously came into the hands of 
Ramakrishna Dalmia (1893-1978) in 1944. ‘To Dalmia’, wrote D.R. Mankekar, ‘a newspaper 
plant was no different from a cement … factory. Making profit … was the sole motivation.’ 

                                                 
36  Robin Jeffrey, India’s Newspaper Revolution, 2nd edition (New Delhi: Oxford University Press, 2003), pp.131-2.  

J. Natarajan, History of Indian Journalism (New Delhi: Publications Division, 1955), p.249. 
37  Statesman, (27 March 1934), in Niranjan Majumder (ed.), The Statesman: an Anthology (Calcutta: The 

Statesman Ltd, 1975), p.436. 
38  G. N. S. Raghavan, The Press in India (New Delhi: Gyan Publishing House, 1994), p.110. 



 

12 
 

 

Dalmia also liked to use his newspapers to promote ideas of varying idiosyncrasy, but he relied 
on his editors to maintain the paper’s circulation.39 Dalmia lost control of the paper and went to 
prison in 1956 for fraud, and the paper passed into the hands of his son-in-law Shanti Prasad Jain 
(1911-77) and his family.40 
 
The passion that lured young men41 to journalism during the nationalist period dispersed after 
independence into various movements, goals and ideals. ‘During the pre-independence period’, 
M. V. Kamath wrote, ‘it was easy to distinguish between right and wrong, what was patriotic and 
what was not. The British were wrong; the Congress was right.’42 The change was apparent 
within a few years. The first Press Commission noted in 1952 that ‘newspapers are no longer run 
as a mission, but have become commercial ventures.’43 Such ventures could well reflect the 
passion of their proprietors, as Dalmia’s proclaimed affection for the cow suggested. Ram Nath 
Goenka, owner of the Indian Express chain, similarly used his newspapers to pursue causes dear 
to him. But Goenka was ‘a stingy paymaster’ who ran his newspapers like a ‘Marwari shop’, and 
though they were intended ‘to serve the cause’, they were also required ‘at least to break even’.44  
 
When India became independent in 1947, the literacy rate was 17 per cent. About 300 daily 
newspapers sold fewer than 2.5 million copies a day; close to 30 per cent of those newspapers 
were in English, a language read by no more than six or seven million in a population of 361 
million. Fewer than 15 per cent of dailies were in Hindi, the soon-to-be national language spoken 
by 150 million.45 Yet national newspaper institutions and networks had developed, and among 
the small elite that created independent India’s institutions in the 1950s, newspapers, particularly 
in English, were a constant concern. Men who had entered journalism to support the national 
movement were about to create a unique brand of Indian journalism. They brought to their 
newspapers a pride in independence, sympathy for Nehru’s vision of non-alignment, a 
preoccupation with national politics and an ability to practise journalism within the tight budgets 
provided by the commercial families that controlled major newspapers.  
 
 
 

                                                 
39  D. R. Mankekar, Sheer Anecdotage (New Delhi: Allied, 1983), p.173. Nothing is to be learned from the 

psychedelic Neelima Dalmia Adhar, Father Dearest: the Life and Times of R. K. Dalmia (New Delhi: Roli, 
2003). 

40  Neelima Dalmia Adhar, Father Dearest: the Life and Times of R. K. Dalmia (New Delhi: Roli, 2003), pp.140-1. 
41  There were almost no women working as regular newspapers people during the nationalist time. Rama Jha, 

Women and the Indian Print Media (New Delhi: Chanakya, 1992), pp.5-6. 
42  M. V. Kamath, A Reporter at Large (Mumbai: Bharatiya Vidya Bhavan, 2002), p.205. 
43  Mohit Mitra, A History of Indian Journalism (Kolkata: National Book Agency, 1993; first published 1969), p.15, 

quoting Report of the Press Commission (1954), p.482. 
44  B.G. Verghese, Warrior of the Fourth Estate: Ramnath Goenka of the Express (New Delhi: Penguin, 2005), 

pp.319, 193. 
45  S.C. Bhatt, Indian Press since 1955 (New Delhi: Publications Division, 1997), pp.6-7. 



 

13 
 

 

Bland New World: 1950-1977 
 
‘The light has gone out of our lives’, Nehru said after Gandhi was murdered. Indian journalists 
often give the impression that the light of journalism steadily dimmed after independence in 
1947. ‘In my time’, one wrote, ‘journalism was a mission, not a profession. It was a means of 
serving the nation.’46 The refrain continues with the laments about the decline in the role of the 
editor and the rise in importance of proprietors and their business managers. There is little new 
or uniquely Indian in this. Even in the glory days of the nationalist movement, ‘our increments 
depended on the whims of the proprietor, who could hire or fire young men at his sweet will.’47 
A critique of the United States (US) journalism, published in 1993, had the plaintive title: When 
MBAs Rule the Newsroom.48 
 
Indian newspapers after independence reflected the refashioning of the Indian state – the 
‘Nehruvian model’ in which the state deployed scarce resources to create equality and reduce 
poverty. Print media was seen as important in this process – though, remarkably, television and 
radio did not get similar attention.49 Governments spent considerable energy in analysing the 
press, which politicians and policy-makers often concluded was hopelessly in thrall to commerce 
and capitalism. Between 1950 and 1977, Indian governments set up two Press Commissions 
(1952 and 1977), an inquiry into small newspapers (1964), and a fact-finding committee into 
newspaper economics (1975). Far less attention was paid to radio and television, largely because 
governments already controlled them and the elites in power were not familiar with these new 
media. But everyone in the elite of newly independent India read newspapers, even though 
newspaper penetration in the 1950s and 1960s was fewer than 10 dailies for every 1,000 people. 
Newspapers fell into the comfortable mould of bridled capitalism that characterised Indian 
business enterprises after 1947. Governments complained about the newspapers’ lack of 
commitment to a socialist India; newspaper managements complained about government 
controls and regulation; but each learned to live with the other. Newspapers enjoyed steady and 
predictable government advertising and found ways to profit in an undemanding, urban 
environment. 
 
The newly independent state took over the role of the colonial government in attempting to tame 
and manage newspapers. The first amendment to the constitution which was passed in June 
1951, only six months after the constitution’s inauguration, curtailed the freedom of the press by 
enabling governments to ban publication of materials deemed to endanger the interests of the 

                                                 
46  N. G. Jog in R. Srinivasan (ed.), Crusaders of the Fourth Estate in India (Bombay: Bharatiya Vidya Bhavan, 

1989), p.15. 
47  Ibid., pp.15-16. 
48  Doug Underwood, When MBAs Rule the Newsroom (New York: Columbia University Press, 1993).  
49  Robin Jeffrey, ‘The Mahatma Didn’t Like the Movies and Why It Matters: Indian Broadcasting Policy, 1920s-

1990s’, Global Media and Communication, vol.2, no.2 (2006), pp.207-27. 



 

14 
 

 

state. This was followed in October 1951 with a Press (Objectionable Matters) Act.50 In response 
to the protests of journalists, many of whom had spent their careers playing cat-and-mouse with 
the British, Nehru’s government set up a Press Commission to examine the role of the press in 
free India, and out of the Press Commission, two bodies emerged: the Registrar of Newspapers 
for India (RNI) in 1956 and the Press Council in 1966.51   
 

Attempting to map and measure newspapers across India, the Press Commission of 1954 
estimated there were 320 dailies with a total circulation of 2.5 million.52 A rough calculation then 
suggests (Table 2) there were perhaps eight dailies for every 1,000 Indians. English was the 
largest newspaper language in the country, with daily circulations of close to 700,000, which 
would translate into a newspaper for every two speakers of English. Malayalam, the language of 
Kerala, had the next highest rate of penetration: 15 dailies for every 1,000 Malayalam speakers. 
For the national language, Hindi, the calculation was three dailies for 1,000 speakers. 

                                                 
50  Sharad Karkhanis, Indian Politics and the Role of the Press (New Delhi: Vikas, 1981), pp.84-7. Robin Jeffrey, 

India’s Newspaper Revolution, 2nd edition (New Delhi: Oxford University Press, 2003), pp.183-5. The Press 
(Objectionable Matters) Act lapsed in 1956. 

51  Robin Jeffrey, India’s Newspaper Revolution, 2nd edition (New Delhi: Oxford University Press, 2003), p.188. C. 
P. Mathen, I Have Borne Much (Madras: Ampthill, 1951). The composition of the commission hinted at the 
compromises that a newly independent government had to make. Among the members was Sir C. P. 
Ramaswamy Aiyar, who as the diwan (minister) of the princely state of Travancore had closed down Malayala 
Manorama in 1938 and done his best to ruin the proprietors.  

52  Press Commission (1954), Part 1, Report, pp.15, 17. 



 

15 
 

 

Table 2: Daily circulations, number of speakers of a language  
and estimate of dailies per thousand speakers, 1951 

 
Language Number of daily 

newspapers 
Daily 
Circulation in 
'000 

Estimated 
speakers in 
'000 

Dailies per '000 
speakers 

Assamese 1 3 5000 0.6 

Bengali 7 240 25100 10 

English 41 697 1100 634 

Gujarati 23 187 16300 11 

Hindi 76 379 150000 3 

Kannada 25 72 14500 5 

Malayalam 21 196 13400 15 

Marathi 26 191 27100 7 

Oriya 3 43 12200 4 

Punjabi 9 23 n.a.  

Tamil 12 168 26600 6 

Telugu 6 98 33000 3 

Urdu 70 213 n.a.  

TOTAL 320 2510 324300 8 

 
 Source: Press Commission (1954), Part 1, Report, pp.15, 17. 

 
Such calculations are rough and raw, but they suggest trends that other indicators help to 
confirm. At independence, the newspaper was a thoroughly urban medium, except for Kerala. 
The dominance of English language newspapers and their penetration among English speakers 
(Column E of Table 2 and Figure 1) was based on sales in the great cities. Similarly, the fact that 
Gujarati and Bengali were the two Indian languages – after Malayalam – in which people were 
most likely to read a newspaper resulted from their prevalence in the metropolises of Mumbai 
and Kolkata. Circulations were small: 240,000 copies a day for 25 million Bengali speakers; 
fewer than 190,000 copies a day for 16 million Gujarati speakers. Yet this was more than three 
times the penetration for Hindi, the national language, which had no great city to call its own and 
published an estimated three daily newspapers for every 1,000 Hindi speakers. 
 
What explains the front-running place of Malayalam, the language of Kerala? Malayalam 
newspapers were the most prevalent in India among their language group – 15 dailies per 
thousand Malayalam speakers, five times the penetration of Hindi. Politics drove newspaper 
circulation in Malayalam. Kerala, of course, had one essential quality for newspaper 
consumption: literacy, the highest rates in India. Moreover, by 1951, Kerala had had three 



 

16 
 

 

celebrated suppressions of politically provocative newspapers – Swadeshabhimani in 1910, 
Malayala Manorama in 1938 and the Deshabhimani in 1948. By later standards, the circulations 
of these newspapers were small. In the 1940s when the Congress government shut it down, the 
Communist Deshabhimani was printing no more than 8,000 copies a day.53 It paid the bills 
through its cover price, donations and occasional appeals to its readers. Malayala Manorama, on 
the other hand, was commercial venture from the start. It was founded as one of the first joint-
stock companies in south India by the Kandathil family, established Syrian Christian merchants 
and estate owners.54 Malayala Manorama installed its first rotary press only in 1950, but by the 
middle of the decade, both it and Mathrubhumi were selling more than 50,000 copies a day.55 In 
Kerala, the intense political mobilisation, carried on by the Communist Party of India, the 
Congress and various smaller parties and social movements, is consistent with the argument that 
political action drags newspaper circulations behind it. The producers of those newspapers may 
be either keen commercial people who sense opportunity, political zealots who seek followers or 
a combination of the two. The sense of mission and ideology that drove Indian journalism in the 
pre-independence period endured in Kerala in the contest between communists and their 
opponents. 
  
Though most of journalism lost the ideological fuel – Indian independence – after 1947, 
newspapers became a comfortable business for many existing publications. Proprietors now 
behaved in much the same way as other Indian capitalist enterprises at the beginning of the 
‘socialist experiment’. Competition was discouraged, government advertising was regular and 
reliable for established newspapers, and the selling price of the paper, even with modest 
circulations, went a long way to covering the cost of production. The Hindustan Times, for 
example, sold for one anna (one-sixteenth of a rupee) in 1938 and two annas by 1946.56 It 
reached two and a half annas (about 16 per cent of a rupee) in 1952 and stayed there until the late 
1960s. 
 
What was ‘news’ in the era after independence? Local news, which later became the vital 
ingredient of Indian language newspapers, was thin. Mankekar relished the fact that the Delhi 
edition of the Times of India when it began in 1950 has ‘six local reporters as against no more 
than one or two of our rivals, the Hindustan Times and the Statesman.’57 ‘News’ was the 
activities of the legislatures and politicians and what came in on the wire. ‘Indian journalism’, 

                                                 
53  For the Kerala story, Robin Jeffrey, ‘Testing Concepts about Print, Newspapers and Politics: Kerala, India, 1800-

2007’, Journal of Asian Studies, vol.68, no.2 (May 2009), pp.476-8. 
54  Story of Manorama (Kottayam: Malayala Manorama, 1968), p.9. 
55  Annual Report of the Registrar of Newspapers for India 1958 (New Delhi: Ministry of Information and 

Broadcasting, 1958), p.38. 
56  Prem Shankar Jha (ed.), History in the Making: 75 Years of the Hindustan Times (New Delhi: Hindustan Times, 

2000). 
57  Mankekar, Leaves, p.175. 



 

17 
 

 

wrote Mankekar, ‘was largely politics.’58 The Hindustan Times dominated the Delhi market with 
sales of 32,000 a day.59 The grey, serious English language dailies of the 1960s, and their skinny, 
badly printed Indian language contemporaries, rarely went to the village for news. Exceptions, 
such as Sakal, the Marathi daily of Dr Parulekar, were ridiculed for grassroots reporting.60 
 
National institutions established in the 1940s, like the Press Trust of India, made newspapers into 
hinges of the Indian nation after independence. The spirit is captured in the line in English on the 
masthead of Mathrubhumi, the great Malayalam daily, founded to promote the Gandhian 
nationalist movement: ‘The National Daily in Malayalam’. Sentiments about being part of a 
national profession and a nationwide endeavour acquired institutional substance. The Indian 
Newspaper Society (INS) was founded in 1939, the All-India Newspaper Editors’ Conference 
(AINEC) in 1940, the Indian Languages Newspaper Association (ILNA) in 1941 and the Audit 
Bureau of Circulations (ABC) in 1948. The AINEC brought editors together in an informal club, 
just as the two associations brought together publishers and owners. And by auditing and 
certifying circulations, the Audit Bureau helped to create a national advertising market by 
providing a mechanism to estimate the value of an advertisement in a particular publication: how 
many copies did a publication sell?  
 
However, for the daily maintenance of newspapers as hinges, loosely fastening together a 
disparate country, the news agencies were crucial. The Press Trust of India (PTI), taking shape 
out of the Associated Press of India in 1949, provided enough news on the teleprinter to fill the 
skimpy newspapers of the time.61 ‘All the news [the Free Press Journal of Mumbai] needed 
came from the Press Trust of India’, wrote M.V. Kamath.62 The country-wide sharing of PTI’s 
stories, and those of its smaller cousin, the United News of India (UNI), oiled India’s hinges 
every day. Copy arrived – and still arrives – in English to be translated on the desks of individual 
newspapers into every language from Assamese to Urdu. Syndication, which Durga Das claimed 
to have pioneered in 1959 with the India News and Features Alliance (INFA), served a similar 
function by bringing national columnists to audiences all over India.63  
 
Censorship and control of the media took a new form after independence. The British had 
struggled to control newspapers. The failed Vernacular Press Act of 1878 (abandoned in 1882) 
was one of the best known examples, but variations were used throughout the national 
movement, particularly in 1910 and 1930. Tilak’s writing in Kesari had led to his imprisonment 

                                                 
58  Mankekar, Leaves, p.308. 
59  Mankekar, Leaves, p.175. 
60  Robin Jeffrey, India’s Newspaper Revolution, 2nd edition (New Delhi: Oxford University Press, 2003), p.89. 
61  S. C. Bhatt, Indian Press since 1955 (New Delhi: Publications Division, 1997), p.42. 
62  M. V. Kamath, A Reporter at Large (Mumbai: Bharatiya Vidya Bhavan, 2002), p.190. 
63  Durga Das, India from Curzon to Nehru and After (New York: John Day, 1969), pp.358-9. M. V. Kamath, A 

Reporter at Large (Mumbai: Bharatiya Vidya Bhavan, 2002), p.721. 



 

18 
 

 

and symbolic martyrdom, and Sadanand of the Free Press Journal ‘had to face a jail sentence’ 
which put ‘a halo round his head’ in the 1930s.64 After independence, Nehru’s government 
confronted the chaos of partition and a communist insurgency. The first amendment of the Indian 
constitution in June 1951 curtailed the right to freedom of speech. Indian governments have 
sought to guide and control the media ever since, most notably when full censorship was 
imposed during Mrs Gandhi’s cumbersome ‘emergency’ of 1975-77.65 The amended constitution 
gives governments the potential to prevent stories from being run and to penalise publications 
that ignore instructions.  
 

Table 3: Expansion of daily newspapers since independence 

 
 1952 1977 1991 2007 

Number of dailies who reported to the Registrar of 
Newspapers for India 

330 603 923 2,337 

Circulation of dailies reporting to the Registrar, ’000 2,500 10,672 24,290 98,837

Sources: PII, 1978, pp.11, 52, 135; 1992, pp.9, 45; 2006-07, p.31. 
 
 
In the first 30 years after independence, newspapers proved a comfortable business, 
manufacturing a scarce product for a limited market. They grew slowly (see Table 3), and 
English remained the largest selling language. Signs of a more competitive environment emerged 
in the 1960s in Kerala, the hotbed of Indian newspapers, when Malayala Manorama and 
Mathrubhumi opened additional publication centres in each other’s territory. Just before Mrs 
Gandhi proclaimed the ‘emergency’ in 1975, other indications of change were in the air. Ramoji 
Rao started the trend-setting Eenadu in Telugu on ancient presses in Vishakatapatam in 1974, 
and Dainik Jagran and Aaj started publication centres in each other’s territory in 1974-5.66 The 
censorship of the ‘emergency’ proved a pressure-cooker: once it was removed, publication 
energy overflowed. The new government permitted the import of modern equipment. Publishers 
began the switch to computers and offset printing and opened new publication centres to bring 
their newspapers closer to new readers. New kinds of publications came into their own (the news 
magazine, India Today, founded in 1976, was one example). Advertisers and publishers fell into 
each other’s arms, the former searching for new markets and the latter full of good news about 
how their publications could penetrate such markets in small towns and rural India. After the 

                                                 
64  M. V. Kamath, A Reporter at Large (Mumbai: Bharatiya Vidya Bhavan, 2002), pp.196-7. J. Natarajan, History 

of Indian Journalism (New Delhi: Publications Division, 1955), p.211. 
65  G. N. S. Raghavan, The Press in India (New Delhi: Gyan Publishing House, 1994), pp.138-42. 
66  Robin Jeffrey, India’s Newspaper Revolution, 2nd edition (New Delhi: Oxford University Press, 2003), pp.81-5. 

For distinctions about rare, scarce and mass media, see Robin Jeffrey, ‘Testing Concepts about Print, 
Newspapers and Politics: Kerala, India, 1800-2007’, Journal of Asian Studies, vol.68, no.2 (May 2009). 



 

19 
 

 

emergency’, the bland new world of post-1947 seemed to become, at least for newspapers, 
exciting and brave. 
 
 
Brave New World: 1977 and After 
 
The explosion in newspaper circulations at the end of the ‘emergency’ seemed dramatic then, 
though paltry in comparison to the first decade of the 21st century. The significant landmark 
came in 1979 when the circulation of Hindi dailies exceeded that of English for the first time by 
a few thousand copies.67 For the first 32 years of independence, the remarkable fact had been that 
English, a language of no more than five per cent of the population, sold more newspapers each 
day than the national language spoken by more than 40 per cent of the population.  
 
A widening involvement of people in politics – the ‘excesses of the emergency’ were catalytic 
for many – produced circulation increases, and the growth of advertising compelled proprietors 
to reach out to new readers and rewarded those who did.  Until the 1980s, markets in Indian 
languages did not seem worth an advertiser’s rupees. But from the end of the ‘emergency’, 
proprietors of Indian language newspapers began to succeed in their campaigns to show their 
effectiveness as advertising media. As production of consumer goods grew, so did the 
advertising industry, and the golden days before commercial television found rich advertising 
revenues flowing to newspapers that could demonstrate their readership. The incentive and the 
resources to expand had arrived, even for Indian languages. 
 

                                                 
67  By 28,000 papers, according to RNI figures – 2,997,000 for Hindi and 2,967,000 for English. 



 

20 
 

 

Figure 1: Daily newspaper circulations, 1957 to 2007 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
  

 
  Bar = all dailies;  Line of triangles = Hindi dailies; Line of squares = English dailies 

 Source: Press in India for relevant years. 

 
 
Daily circulations more than doubled from 9.3 million papers a day in the dreary depths of the 
‘emergency’ in 1976 to 19.7 million copies a day in 1985. More than six million of those papers 
were in Hindi, which by now had nearly doubled its lead on English.68 These notable increases 
were eclipsed in the 1990s. Circulations nearly trebled – from 21.9 million in 1990 to 58.3 
million in 1999. By 2007, they reached 97 million copies a day, an increase of close to five times 
in 17 years. More than 40 per cent of the circulation is now in Hindi. 
 
A great political and social story lies behind this expansion. Large numbers of lower status 
people in India’s Hindi heartland were becoming both literate and politicised. The rise of the 
Bahujan Samaj Party (BSP) in Uttar Pradesh is perhaps the most dramatic example of a process 
that has gone on at varying speed across India. Newspaper readership is a cart: politicisation 
pulls the cart like bullocks in the shafts while advertisers and marketers push the cart from 
behind. This expansion of newspaper sales also needed the imagination and investment of 
proprietors who detected opportunities and were eager to profit. Owners of Indian language 

                                                 
68  Robin Jeffrey, India’s Newspaper Revolution, 2nd edition (New Delhi: Oxford University Press, 2003), pp.46-7. 



 

21 
 

 

newspapers, especially Hindi, had to convince advertisers that readers of Indian language 
newspapers had purchasing power. They could do this only after showing substantial circulation 
figures that no producer of small item consumer goods could ignore. This job of convincing that 
began in the 1970s flowered from the 1990s as proprietors pushed their news gathering, printing 
and distribution operations into smaller towns. They localised both news and distribution, and 
readers, increasingly mobilised for politics, bought the newspapers. Not all newspapers 
succeeded or survived; some of the ‘grand old names’ of Indian language publishing failed – 
Andhra Patrika in Telugu and Amrita Bazar Patrika in Bengali are examples. But others, like 
Eenadu, Dainik Jagran and Dainik Bhaskar, expanded spectacularly. The Hindi story is captured 
in two remarkable books, Sevanti Ninan’s Headlines from the Heartland, which paints the big 
picture across north India, and Per Stahlberg’s Lucknow Daily, a finely etched portrait of life on 
a Hindi daily in a state capital.69 

                                                 
69  Sevanti Ninan, Headlines from the Heartland: Reinventing the Hindi Public Sphere (New Delhi: Sage, 2007) and 

Per Stahlberg, Lucknow Daily: How a Hindi Newspaper Constructs Society (Stockholm: Stockholm Studies in 
Anthropology, 2002).  



 

22 
 

 

Figure 2: Hindi and English daily circulations as percentage 
of total daily circulation in all languages 

Hindi and English as % of Circulation in All Languages

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

All other languages 1434 3093 5306 8145 11731 24797

Hindi 379 767 1516 3684 9305 23014

English 697 1273 2219 3355 3109 8512

1951 1961 1971 1981 1991 2001

 
Source: Press in India for relevant years. 

 
Critics sometimes lament the ‘gossip-at-the-village-well’ coverage of local events that has been a 
part of the recipe for the expansion of Indian language newspapers. There is no doubt that people 
like to read about, and see pictures of themselves. Has this localisation destroyed a unified public 
sphere? At its best, the coverage of local news, particularly in Indian language newspapers, 
means that rural people have never known so much about their world and never had better means 
of making their grievances known than they have had since the 1980s. At its worst, as Mrinal 
Pande writes, the emphasis on localisation – of news, advertising and publication – ‘opens the 



 

23 
 

 

floodgates to paid news’, rounded up by poorly paid local stringers deriving income from selling 
space in the newspaper, which sometimes masquerades as editorial copy.70 At the top of such a 
pyramid, owners have done deals with politicians for relentlessly favourable coverage before 
elections.71 In the 2009 general elections, it appears that some candidates paid very large sums to 
some newspapers in return for wide and favourable editorial coverage, and many candidates 
were offered ‘packages’ – happy stories in return for even happier payments to the newspaper.72 
 
Ethics, advertising, training and judgement are staples of newsroom debates.73 Gandhi refused to 
accept advertising for his publications in the era of nationalist and ideological zeal. He was said 
to have lost Rs 26,000 in publishing Indian Opinion in South Africa, but ‘he knew that he would 
not be able to serve truth and remain independent if he accepted advertisements.’74 The men who 
came of age prior to independence and created the models for post-independence journalism 
were products of their experience in the journalism of the national movement, but they were also 
aware of their place in an international English language tradition, of Northcliffe, Hearst, Evelyn 
Waugh’s Scoop and Ben Hecht’s The Front Page. Durga Das, Pothan Joseph, M. V. Kamath, D. 
R. Mankekar, Frank Moraes and K. N. Sahni saw themselves as newsmen of the world, 
‘possessed [of] a sly and cynical sense of humour which improved in quality in direct proportion 
to the quantity of spirituous nourishment ... imbibed.’75 What constituted a journalist was open to 
question. The people who made the profession before and after independence had often stumbled 
into it. Kamath was a young chemist who wanted to write. He pestered the Free Press Journal of 
Mumbai for a job, and when he finally met the legendary editor, Sadanand, the latter told him: 
‘My dear young man, you have come to the wrong place. This is a newspaper office, not a 
pharmaceutical laboratory!’ But he got the job and his salary dropped by 15 rupees to Rs 100 a 
month in the 1940s.76 ‘How many editors and distinguished reporters in England have ever 
passed through the portals of a university?’, Durga Das’ mentor used to ask.77  
 

                                                 
70  Mrinal Pande, ‘Operating above the fault lines’, The Hindu (17 March 2010), 

www.beta.thehindu.com/opinion/lead/article248212.ece?homepage. Accessed on 18 March 2010.  
71  P. Sainath, The Hindu (30 November 2009), www.beta.thehindu.com/opinion/op-ed/articles57019.ece?css. 

Accessed on 30 November 2009. 
72  For a survey of the issue, brought to light by P. Sainath in The Hindu, see Sevanti Ninan, ‘Who will bell the cat’, 

The Hoot (April 2010), 
www.thehoot.org/web/home/story.php?storyid=4394&mod=1&pg=1&sectionId=19&valid=true. Accessed on 20 
April 2010. 

73  ‘You can’t buy a journalist with a meal’, was a line I used to hear in Canada in the 1960s; ‘but you might with a 
restaurant’. 

74  Anu Bandyopadhyaya, M. K. Gandhi: Author, Journalist, Printer Publisher (Ahmedabad: Navajivan Publishing 
House, 1994), p.13. 

75  Mankekar, Leaves, Durga Das, India from Curzon to Nehru and After (New York: John Day, 1969), p.263 
76  M. V. Kamath, A Reporter at Large (Mumbai: Bharatiya Vidya Bhavan, 2002), p.189. 
77  Durga Das, India from Curzon to Nehru and After (New York: John Day, 1969), p.38. This was K. C. Roy, 

founder of API. At school, Das spent his pocket money on a subscription to the Tribune of Lahore. 



 

24 
 

 

The expansion of media industries from the 1990s produced many more journalists and 
newspapers, many of them coming out of media schools of the sort that Das’ mentor deplored. In 
2010, a cursory Web survey found more than 100 journalism and media programs in various 
institutions.78 The old school of Indian journalism detected at least two major flaws in the way 
the industry developed. First, the proprietors of Indian language publications increasingly put 
themselves in the editors’ chairs. They became publisher-editors and devalued ‘real’ journalists. 
Second, as the industry grew, it hired more people. For Indian language newspapers, these 
people were often stringers who had no training. One practitioner argued that ‘in the Hindi 
media, it has become a habit to shamelessly publish false information ... there is no 
accountability – not to the readers, to society or even to one’s own organisation. Frequent 
transfers, postings, new contracts – all these have become a pastime for senior journalists.’79 
With the expansion of Indian language newspapers from the 1980s, stringers became essential 
both to mop up local news and to keep the costs of news gathering low. Stringers were not new. 
R. K. Narayan captured his own early life in Talkative Man, a novella about the stringer of 
Malgudi.80 But the needs of an expanding industry multiplied their number, made it even less 
likely that they would have any training and increased the likelihood that they would be selling 
advertising in the newspaper and – their critics say – picking up gratuities of one kind or another 
along the way. They are also vulnerable. The murder of a stringer for an Indian language 
newspaper in a small town does not generate national outrage.81 Taberez Neyazi captures the 
various pressures on local part-time correspondents in his rich account of life at one of Dainik 
Bhaskar’s publication centres.82 
 
 
 
 
 

                                                 
78  www.indiaedu.com. Accessed on 16 May 2010. Delhi had 14 such programs, Maharashtra 13 and Karnataka 12. 
79  Harivansh, ‘Prabhat Khabar: an experiment in journalism’, in Nalini Rajan (ed.), Practising Journalism (New 

Delhi: Sage, 2005), p.59. 
80  R. K. Narayan, Talkative Man (London: Heinemann, 1986). 
81  Robin Jeffrey, India’s Newspaper Revolution, 2nd edition (New Delhi: Oxford University Press, 2003), p.248. 
82  Taberez Neyazi, ‘Media Convergence and Hindi Newspapers: Changing Institutional and Discursive 

Dimensions, 1977-2007’, PhD thesis, National University of Singapore (2009).  



 

25 
 

 

 Figure 3: Daily circulations, 1990 to 2007, total, Hindi and English 

Dailies, 1990-2007: Total, Hindi, English

0

20000

40000

60000

80000

100000

120000

90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 2000 2001 2002-
03

2003-
04

2004-
05

2005-
06

2006-
7

Year

'0
00

TOTAL Hindi English

 
Source: Press in India for relevant years. 

 
The expansion of private television channels after 1992 increased demand for ‘journalists’ and 
ended the easy and prosperous era for the advertising departments of Indian newspapers. In 
1990, Indian television consisted of the government-controlled Doordarshan and its tightly 
managed, tediously cautious newscasts. Within a decade after satellite television opened up the 
skies, India had more than 50 news channels alone.83 Though advertising expenditures grew 
massively, the share of newspapers shrunk, as television channels became fierce and powerful 
competitors. The largest publication chains like Dainik Jagran or the Times of India (to name 
only two) started their own television channels. The ‘mushroom growth of journalists’ that the 

                                                 
83  Nalin Mehta, India on Television (New Delhi: HarperCollins, 2008). 



 

26 
 

 

late S.P. Singh identified in 199384 doubled or tripled in the next decade as the new medium 
gobbled up established print journalists and camera-friendly young reporters. If there were 
25,000 journalists in India in the early 1990s, it would be reasonable to suggest there were close 
to 100,000 when the global recession began in 2008.85  
 
When Curzon read the Statesman in Government House, Kolkata, at the beginning of the 20th 
century, changes in media technology and the practice of journalism in India had begun. 
However, the steam-driven rotary presses of the Statesman seem a paltry, snail’s-pace innovation 
when contrasted with the fast changing media world in which K. R. Narayanan lived as President 
of India a hundred years later. And even Narayanan’s world changed fundamentally after his 
death in 2005. In 2002, the year he retired as President, India had fewer than 50 million 
telephones; in January 2010, it had more than 580 million.86 The future of newspapers and 
‘journalists’ in an age of digitised electronics, in which a cell phone makes every person a 
potential reporter and photographer, is unpredictable. One practitioner in 2010 believed that ‘the 
growth prospects for the print media in India look very good in the near term and probably good 
in the medium term’, but that the reliability of their reporting and the integrity of their journalism 
would determine the extent to which Indian newspapers would do well in the future.87 The new 
media, in which every person is her or his own publicist, presents challenges and opportunities 
uncannily like those that Gandhi identified at the height of the nationalist movement. ‘Let us 
break the idol of machinery and leaden type’, he wrote – and that has happened since the 1980s. 
‘The pen is our foundry and the hands of the willing copyists our printing machine.’88 Perhaps in 
the 21st century, India will substitute cell phone for pen. He continued: ‘Let everyone become his 
walking paper and carry the news from mouth to mouth. This no Government can suppress.’89 
Governments can, to be sure, close down mobile phone networks for a time, as in Iran, and 
terrorists can blow up mobile phone transmission towers, as in Afghanistan; but in the new era of 
media, the Gandhian vision presents a stimulating, unsettling possibility to which daily 
newspapers will have to respond. 

. . . . . 
                                                 
84  Interview, S. P. Singh, New Delhi, 21 February 1993. 
85  Robin Jeffrey, India’s Newspaper Revolution, 2nd edition (New Delhi: Oxford University Press, 2003), p.128 

recorded 34,000 journalists on 963 dailies that returned such information, out of 2,374 registered dailies. If the 
average of 35 journalists per daily is applied to all 2,374 registered dailies, we get a figure of more than 80,000. 
This excludes, of course, the television industry and its employees and journalists who work for periodicals. 

86  Telecom Regulatory Authority of India, ‘Telecom Subscription Data as on 31st January 2010’,  
www.trai.gov.in/pressreleases_list_year.asp. Accessed on 12 March 2010. See also TRAI, Annual Report, 2008-
09 (New Delhi: TRAI, 2009), p.40. 

87  N. Ram in The Hindu (20 April 2010), 
www.hinduonnet.com/thehindu/thscri/print.pl?file=2010042061701300.htm. Accessed on 20 April 2010. 

88  ‘Young India’, in Collected Works of Mahatma Gandhi, vol.25 (12 January 1922), p.428. 
89  Quoted in Anu Bandyopadhyaya, M. K. Gandhi: Author, Journalist, Printer Publisher (Ahmedabad: Navajivan 

Publishing House, 1994), p.20. I have not been able to find this portion of the quotation in the CWMG, though 
Bandyopadhyaya has the passage in quotation marks. 

 


